Vragen? FAQ

Over Trevion

Telefonisch:
Tel. 09/255.70.10
ma-vr: 9u-12.30u
en 13.30u-17u
Via e-mail
info@trevion.be
Via de post:
Trevion
Dulle-Grietlaan 17/17
9050 Gentbrugge

Ons adres:
Dulle-Grietlaan 17/17
9050 Gentbrugge
Bankgegevens:
IBAN: BE76 7380 3394 7695 EUR
BIC: KREDBEBB
BTW nummer: BE 0839.663.969

Van hier! Al onze stroom wekken we in België op. Je steunt en stimuleert dus de lokale werkgelegenheid en economie.

Een mix van biogascentrales, windmolens en zonnepanelen produceert de groene stroom die wij verkopen. Onze partners Trevi Environmental Solutions en Biogastec baten die uit. Het grootste deel van de elektriciteit komt van de biogascentrales. Hier zetten wij afval-en meststoffen op een natuurlijke wijze om in biogas. Het biogas drijft een motor aan die elektriciteit en warmte produceert en die elektriciteit verkopen wij aan jou. Alle restwarmte gebruiken we ter plaatse.

Jazeker. Zo voorzien wij je in je volledige energiebehoefte. 

Klant worden

Iedereen. Particulieren en zelfstandigen met een verbruik minder dan 50 MWh elektriciteit en minder dan 100 MWh aardgas kunnen via het klantenformulier op onze website klant worden. Ondernemingen met een groter verbruik dan dit, vullen DIT FORMULIER in en krijgen zo een offerte op maat.

Vul ons ONLINE FORMULIER in. Wij ondernemen de nodige stappen en regelen een vlotte overstap.

Als je van leverancier verandert, start je contract ten vroegste 30 dagen na de inschrijving. Bij een verhuis geldt een terugwerkende kracht van 30 dagen in de tijd. Je hebt dus na de verhuisdatum 30 dagen de tijd om je in te schrijven. 

Dat is niet nodig. Je kan op elk moment van energieleverancier veranderen in België. Je hoeft enkel het klantenformulier op onze website in te vullen en wij regelen de opzeg bij je huidige energieleverancier.

Het EAN-nummer is uniek per aansluitadres en type energie. Het dient om je elektriciteits- en/of gasaansluiting te identificeren. Het bestaat uit 18 cijfers en begint met 5414. Je vindt dat nummer terug op je voorschotfactuur en op de afrekening.

Ik ben klant op het adres dat ik verlaat:
Je moet bij een verhuis altijd een energieovernamedocument invullen met de andere partij. Die vind je HIER terug. Mail dat ingevulde document door naar info@trevion.be

Ik wil klant worden op mijn nieuw adres:
Je moet bij een verhuis altijd een energieovernamedocument invullen met de andere partij. Die vind je HIER terug. Vervolgens vul je ons online klantenformulier in waarna wij de nodige verdere stappen ondernemen. Bij het formulier voeg je het energieovernamedocument toe. Wij kunnen met terugwerkende kracht (tot 30 dagen na het ondertekenen van het document) je aansluiting voltooien.

Van zodra je een meteropnamekaart in de brievenbus krijgt, geef je je meterstand telefonisch, via internet of per post door aan de netbeheerder.
Weet je niet wie je netbeheerder is? Klik dan HIER. Je vindt via die link alle antwoorden op vragen over je meterstanden.

Je vindt het volledige consumentenakkoord van de FOD Economie HIER terug. Trevion heeft dat akkoord ondertekend en zet daardoor zijn garanties zoals eerlijkheid, betrouwbaarheid en transparantie extra kracht bij.

Facturatie en betaling

Via een overschrijving of domiciliëring. Je vindt het te betalen bedrag en de gestructureerde mededeling duidelijk terug op de factuur. Vergeet de gestructureerde mededeling niet te vermelden bij je betaling. 
Kies je voor domiciliëring? Dan zal het bedrag elke maand automatisch van je rekening gaan. 
Wens je van betaalmethode te wisselen? Laat ons dat weten via info@trevion.be en we brengen het in orde.

Je voorschotfactuur bedraagt 1/12de van je verwachte jaarlijkse verbruik. Wanneer je verbruik sterk afwijkt van onze beschikbare gegevens kan je steeds een wijziging van je voorschotfactuur aanvragen via info@trevion.be. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in tussentijd zonnepanelen hebt geïnstalleerd.

Daar zijn meerdere verklaringen voor mogelijk. 

Ben je onlangs verhuisd? We berekenen het voorschot op basis van de voorgaande verbruiken op het adres. Het kan zijn dat de vorige bewoners een heel ander energieverbruik hadden.

Ben je pas klant bij ons? Dan kan de datum van de vorige meteropname een rol spelen. Wij baseren de voorschotten op de maanden tot aan de meteropname. Als je in januari klant bent geworden en je jaarlijkse meteropname is in februari, dan kan het voorschot hoog uitvallen. Dat komt omdat de wintermaanden kouder en donkerder zijn en je dan meer elektriciteit en aardgas verbruikt. Na elke meteropname worden je voorschotten opnieuw herberekend. 

De afrekening is gebaseerd op de recentste meetgegevens die voor je aansluiting beschikbaar zijn. Wanneer er geen recente meetgegevens beschikbaar zijn, wordt er een schatting van je verbruik gemaakt. We rekenen de periode tussen twee meteropnames aan volgens het werkelijke verbruik. 

De klantendienst van Trevion staat steeds klaar voor je. Bij een foute vermelding van de meterstanden op je afrekening contacteer je ons daarvoor. Wanneer de fout niet bij Trevion ligt maar bij je distributienetbeheerder die een foute meterstand heeft doorgegeven dan kan je twee dingen doen. Of Je vraagt een nieuwe meteropname aan aan je distributienetbeheerder of je geeft zelf je meterstand online door aan je distributienetbeheerder. Als je geen meterstanden beschikbaar stelt aan je distributienetbeheerder dan zal die een schatting maken. Je afrekening zal dan op basis van die geschatte meterstand gebeuren waardoor we je niet voor je werkelijke verbruik kunnen aanrekenen.

De uiterste betaaldatum is 15 dagen na de factuurdatum. De factuurdatum vind je bovenaan de factuur terug.

Van zodra je een meteropnamekaart in de brievenbus krijgt, geef je je meterstand telefonisch, via internet of per post door aan de netbeheerder.
Klik HIER als je niet weet wie je netbeheerder is. Daar kan je ook terecht voor andere vragen over je meterstanden.

De energiefactuur bestaat uit drie grote delen: de energiekost, de nettarieven en de heffingen.

1.De energiekost: dit is het deel dat rechtstreeks naar Trevion gaat. Deze bestaat uit een abonnementskost en de effectieve energieprijs. De abonnementskost wordt pro rata aangerekend.

2.De nettarieven: dat zijn de tarieven die je betaalt om de energie tot bij je thuis geleverd te krijgen. Die bedragen verschillen van netbeheerder tot netbeheerder en van regio tot regio. Die kosten storten we rechtstreeks door naar de netbeheerder.

3.De heffingen: dit zijn de belastingen van de federale en Vlaamse overheid. Die kosten storten we rechtstreeks door naar de overheid.

Contract en tarieven

Je kan op drie mogelijke manieren een prijssimulatie uitvoeren.
1. Via onze website
2. Door er een aan te vragen via info@trevion.be
3. Via de V-test van de VREG. Dat is een onafhankelijke tariefsimulator van de Vlaamse regulator.

De hernieuwing van je contract gebeurt automatisch na het aflopen van je huidig contract (om de 1 of 3 jaar). Je hoeft hiervoor niets te doen. We brengen je minstens een maand op voorhand op de hoogte. We melden je dan ook je nieuwe tarieven. Je hebt altijd de mogelijkheid om van leverancier te veranderen en je contract stop te zetten.

Daar zijn meerdere verklaringen voor mogelijk. 

Ben je onlangs verhuisd? We berekenen het voorschot op basis van de voorgaande verbruiken op het adres. Het kan zijn dat de vorige bewoners een heel ander energieverbruik hadden.

Ben je pas klant bij ons? Dan kan de datum van de vorige meteropname een rol spelen. Wij baseren de voorschotten op de maanden tot aan de meteropname. Als je in januari klant bent geworden en je jaarlijkse meteropname is in februari, dan kan het voorschot hoog uitvallen. Dat komt omdat de wintermaanden kouder en donkerder zijn en je dan meer elektriciteit en aardgas verbruikt. Na elke meteropname worden je voorschotten opnieuw herberekend. 

Particulieren en zelfstandigen met een verbruik minder dan 50 MWh elektriciteit en minder dan 100 MWh aardgas raadplegen de geldende tarieven via onze tariefkaarten. Voor particulieren en zelfstandigen kan je deze HIER terugvinden.
Ondernemingen met een verbruik meer dan 50 MWh elektriciteit of meer dan 100 MWh aardgas kunnen een individueel offertevoorstel aanvragen.

We berekenen de variabele aardgasprijs o.b.v. de TTF 103. Dat is het gewogen gemiddelde van de noteringen van de ‘end of day’ prijzen in de maand die het kwartaal voorafgaat. Je vindt die notering terug op de website van de energiebeurs ICE ENDEX. De prijzen veranderen dus elk kwartaal.
De variabele elektriciteitsprijzen baseren we op de Endex(-6wd,0,3). Die prijzen veranderen ook elk kwartaal.

Stuur een mailtje naar info@trevion.be en geef ons door welke gegevens moeten gewijzigd worden. Wij brengen dat dan zo snel mogelijk in orde.

My Trevion

My Trevion is het klantenportaal van Trevion. Inloggen doe je via my.trevion.be. Elke klant krijgt bij de goedkeuring van zijn/haar contract een activatiemail met daarin een link om het account te activeren. Daarbij kies je een wachtwoord en/of gebruikersnaam. 

Je kan hier al je betaalde en onbetaalde facturen raadplegen. Verder vind je er ook een overzicht van je klantgegevens en betaalgegevens. Om die gegevens te wijzigen stuur je een mail naar info@trevion.be

Absoluut. We verbeteren dit portaal continu, dus er komen zeker functionaliteiten bij.

Bij de activatie van je account heb je zelf een wachtwoord gekozen. Ben je die vergeten? Op het inlogscherm klik je op ‘wachtwoord vergeten’ en je kan snel een nieuwe instellen.

Bij de activatie van je account heb je ook de mogelijkheid om een andere gebruikersnaam in te stellen. Als je die niet verandert, zal die standaard je klantennummer zijn.

Het klantenportaal is een extra manier om je facturen te kunnen raadplegen. Je krijgt nog steeds de maandelijkse facturen via mail of post.

Luminous question sign with light bulbs
Geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons via het contactformulier.

Wil je ook duurzame energie aan een voordelig tarief?