Je vindt het volledige consumentenakkoord van de FOD Economie HIER terug. Trevion heeft dat akkoord ondertekend en zet daardoor zijn garanties zoals eerlijkheid, betrouwbaarheid en transparantie extra kracht bij.
Archieven: FAQ
Hoe betaal ik mijn facturen?
Via een overschrijving of domiciliëring. Je vindt het te betalen bedrag en de gestructureerde mededeling duidelijk terug op de factuur. Vergeet de gestructureerde mededeling niet te vermelden bij je betaling.
Kies je voor domiciliëring? Dan zal het bedrag elke maand automatisch van je rekening gaan.
Wens je van betaalmethode te wisselen? Laat ons dat weten via info@trevion.be en we brengen het in orde.
Hoe wordt mijn voorschotfactuur berekend?
Je voorschotfactuur bedraagt 1/12de van je verwachte jaarlijkse verbruik. Wanneer je verbruik sterk afwijkt van onze beschikbare gegevens kan je steeds een wijziging van je voorschotfactuur doen om My Trevion. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je in tussentijd zonnepanelen hebt geïnstalleerd.
Waarom is mijn voorschot zo hoog?
Daar zijn meerdere verklaringen voor mogelijk.
Ben je onlangs verhuisd? We berekenen het voorschot op basis van de voorgaande verbruiken op het adres. Het kan zijn dat de vorige bewoners een heel ander energieverbruik hadden.
Ben je pas klant bij ons? Dan kan de datum van de vorige meteropname een rol spelen. Wij baseren de voorschotten op de maanden tot aan de meteropname. Als je in januari klant bent geworden en je jaarlijkse meteropname is in februari, dan kan het voorschot hoog uitvallen. Dat komt omdat de wintermaanden kouder en donkerder zijn en je dan meer elektriciteit en aardgas verbruikt. Na elke meteropname worden je voorschotten opnieuw herberekend.
Hoe wordt mijn afrekening berekend?
De afrekening is gebaseerd op de recentste meetgegevens die voor je aansluiting beschikbaar zijn. Wanneer er geen recente meetgegevens beschikbaar zijn, wordt er een schatting van je verbruik gemaakt door de netbeheerder. We rekenen de periode tussen twee meteropnames aan volgens het werkelijke verbruik.
Mijn meteropname op mijn afrekening is niet correct. Wat nu?
De klantendienst van Trevion staat steeds klaar voor je. Bij een foute vermelding van de meterstanden op je afrekening contacteer je ons daarvoor. Wanneer de fout niet bij Trevion ligt maar bij je distributienetbeheerder die een foute meterstand heeft doorgegeven dan kan je twee dingen doen. Of Je vraagt een nieuwe meteropname aan aan je distributienetbeheerder of je geeft zelf je meterstand online door aan je distributienetbeheerder. Als je geen meterstanden beschikbaar stelt aan je distributienetbeheerder dan zal die een schatting maken. Je afrekening zal dan op basis van die geschatte meterstand gebeuren waardoor we je niet voor je werkelijke verbruik kunnen aanrekenen.
Tegen wanneer moet ik de factuur betalen?
De uiterste betaaldatum is 15 dagen na de factuurdatum. De factuurdatum vind je bovenaan de factuur terug.
Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?
Van zodra je een meteropnamekaart in de brievenbus krijgt, geef je je meterstand telefonisch, via internet of per post door aan de netbeheerder.
Klik HIER als je niet weet wie je netbeheerder is. Daar kan je ook terecht voor andere vragen over je meterstanden.
Waaruit bestaat mijn energiefactuur?
De energiefactuur bestaat uit drie grote delen: de energiekost, de nettarieven en de heffingen.
1.De energiekost: dit is het deel dat rechtstreeks naar Trevion gaat. Deze bestaat uit een abonnementskost en de effectieve energieprijs. De abonnementskost wordt pro rata aangerekend.
2.De nettarieven: dat zijn de tarieven die je betaalt om de energie tot bij je thuis geleverd te krijgen. Die bedragen verschillen van netbeheerder tot netbeheerder en van regio tot regio. Die kosten storten we rechtstreeks door naar de netbeheerder.
3.De heffingen: dit zijn de belastingen van de federale en Vlaamse overheid. Die kosten storten we rechtstreeks door naar de overheid.
Hoe kan ik een prijssimulatie uitvoeren?
Je kan op drie mogelijke manieren een prijssimulatie uitvoeren.
1. Via onze website
2. Door er een aan te vragen via info@trevion.be
3. Via de V-test van de VREG. Dat is een onafhankelijke tariefsimulator van de Vlaamse regulator.